Pagina's

Avondlicht

De Avondlicht-roep komt er aan. Wat is de Avondlicht-roep? Overeenkomstig Maleachi 4 is het de boodschap om het geloof van de mensen... het geloof van de vaderen te herstellen aan de kinderen; een boodschap. Hij zei dat er avondlichten in de laatste dag zouden zijn. De profeet zei het! Gods ware getuige zei het, er zouden avondlichten zijn. Wat is een avondlicht? Hetzelfde als het morgenlicht. De profeet zei: “Er zal een dag zijn waarin het geen nacht of dag zal zijn”, een droefgeestige tijd zoals het vandaag buiten is, net genoeg licht om te zien waar je loopt. Maar hij zei: “In de avondtijd zal het licht zijn.” Wat zou het zijn? Terugkomen, terugkeren naar de eerste tijd!

Er zouden in de laatste dag avondlichten schijnen. Hij zei dat er een profeet zou opstaan in de laatste dagen (Maleachi 4), die de tekenen van de dagen van Lot zou brengen, enzovoort; die ook zou profeteren voor de mensen om terug te keren om terug te keren tot het geloof van de eerste Pinkstervaderen. Terugkeren naar het oorspronkelijke, terugkeren naar de Bijbel; weggaan van organisatie en denominatie en teruggaan naar het eerste, terugkeren naar het oorspronkelijke Pinksteren, naar de oorspronkelijke vervulling met de Heilige Geest, naar de oorspronkelijke kracht van God! Het Woord getuigt dat dit zal gebeuren.

En de avondlichten zijn nu gekomen om dat fruit te bewateren en te rijpen dat aan de boom geweest is, die geplant is. De zaden zijn gezaaid. Zie? De avondtijd. Dus zal de avondtijd evangelieprediking het merkteken zijn van Maleachi 4, om het geloof van de mensen terug te herstellen tot het geloof van de vaderen. Jazeker. Terug tot de bouwstenen! Amen.

Rebekka

Hebt u het bij Rebekka opgemerkt? Toen Eliëzer haar vond was het in de avondtijd en zij gaf de kameel water. Omdat Eliëzer zei: “Als de jonge vrouw die komt, deze kameel water geeft en mij te drinken geeft, Heer, zal deze het zijn die U verkoren hebt om de bruid van Uw dienstknecht Izaäk te zijn.” En terwijl hij nog in gebed was, kwam Rebekka en putte water en gaf hem te drinken en liet de kameel drinken. Merk op, de kameel was een beest. En datzelfde beest dat zij water gaf, was het die haar naar haar bruidegom Izaäk, droeg.

En vandaag is de kracht van de Heilige Geest, die de gemeente water geeft en aanbidt, de zaak die haar van deze aarde wegneemt om de Bruidegom te ontmoeten. Ja zeker. Izaäk was buiten in het veld in de avond. Wij ontmoeten de Here niet in de heerlijkheid. Efeze, het vijfde hoofdstuk, zegt: “Wij zullen Hem in de lucht ontmoeten.” O, dat maakt de Methodisten bereid om te juichen. Denk eens in! Ziet u? De Here... Izaäk kwam uit zijn vaders huis en was buiten in het veld toen hij Rebekka op de kameel zag aankomen. En zij hield van hem op het eerste gezicht, sprong van de kameel en rende hem tegemoet. Zo is het. Daar ontmoeten wij de Here. En dezelfde kameel die zij water gaf bracht haar naar haar echtgenoot. En dezelfde kracht die de gemeente aanbidt, die de wereld fanatisme noemt, wat de gemeente aanbidt, zal dezelfde kracht zijn die de gemeente zal opnemen in de lucht, om de Here te ontmoeten in de lucht. De Heilige Geest! Ziet u? En kijk, Rebekka was een maagd.

 Oordeelsdag

Nu, God moet de mensen op een dag oordelen. En als Hij de mensen zal oordelen door een kerk, welke kerk zal het zijn? Men zegt: “De Katholieke kerk.” Wel, welke Katholieke kerk dan? Ziet u? Omdat zij geschilpunten hebben met elkaar, erger dan met ons. Ziet u, zij verschillen... Zij hebben al die verschillende vormen ervan, de Roomse en de Orthodoxe, en de Jezuïeten en o, vele verschillende richtingen ervan. En zij grijpen elkaar zeker bij de keel, dus welke van die Katholieke kerken? Als Hij het doet door de Protestantse kerk, welke Protestantse kerk? Elk verschilt van de ander. Maar Hij gaat de wereld oordelen en Hij moet een standaard hebben om de wereld door te oordelen of Hij zou onrechtvaardig zijn om ons nu te laten gaan en dit leven te leven zonder een standaard om geoordeeld te worden. Wie zou juist zijn? Waar zou u kunnen vertellen wat juist was? Er moet een standaard zijn.

En Hij zei in Zijn Bijbel, dat Hij de wereld zou oordelen door Jezus Christus. En wij lezen hier dat Jezus het Woord is. In Hebreeën 13:8 staat er: “Hij is dezelfde, gisteren, vandaag en voor immer.” Daarom dus zal Hij de gemeente oordelen door hun houding tegenover Christus, Die het Woord is. “De mens zal niet van brood alleen leven, maar van ieder Woord dat uit de mond Gods uitgaat.” Niet uit de mond van de mens, niet vanuit het seminarie, niet vanuit de gemeente, maar “uit de mond Gods”. De mens moet daarbij leven en bij dat alleen, niet de uitleg van een mens, maar Gods eigen Woord!

Vrouwelijke predikant

De vrouw van die zakenman die hier in de gemeente, niet lang geleden, genezen werd, zei: “Broeder Branham, dat was voor mij altijd een vraag.” Ik zei: “Wel zuster, waarom zou dat voor u een puzzel zijn?” Zij zei: “Wel, hier is een vrouwelijke richter.” Ik zei: “Dat is de politiek, niet de gemeente.” Dat heeft niets met de gemeente te maken. Paulus zei: “Laat haar in onderdanigheid zijn, zoals ook de Wet zegt.” De Wet kan geen vrouw aanstellen als priester. U zag nooit een vrouwelijke hogepriester ergens in de Bijbel. U zag nooit een vrouwelijke prediker in de Bijbel. Zeker, sommigen van haar waren profetessen enzovoort; Mirjam en verschillenden, en Deborah was een richteres over Israël. Soms waren zij koninginnen over hen enzovoort, koning en koninginnen. Bij het overlijden van de koning, moest de koningin zijn plaats innemen totdat zij een andere koning hadden gekozen, enzovoort.

In Tucson, Arizona, daar hebben wij in de stad een vrouwelijke rechter. Daarom is de stad zo verdorven. Een vrouw heeft niets met politiek te maken. Zij heeft niets te maken met enige autoriteit in de kerk. Haar plaats is de koningin van een man thuis te zijn. Daarbuiten heeft zij niets. Wij weten dat dit de waarheid is. U zult nooit vinden... Ik weet dat dit ouderwets klinkt, maar ik ben verantwoordelijk. Ik weet dat na mijn heengaan van deze aarde die banden en die boeken voort zullen leven en velen van u jonge kinderen, zullen in de komende tijden ontdekken dat dit precies de waarheid is, omdat ik het spreek in de Naam des Heren.

U kunt begrijpen waarom de mensen vandaag aan de dag zeggen, dat ik een vrouwenhater ben. Dat is verre van de waarheid. Dat ben ik niet. Ze noemen mij een vrouwenhater. Herinner u dat ze Paulus een vrouwenhater noemden. Een vrouwelijke prediker zei niet lang geleden: “O, u bent net als die oude Paulus; alles wat hij wist te doen was op ons vrouwen te hakken!” Hij was een heilige van God, die het was toegestaan om de Bijbel te schrijven, het Nieuwe Testament, en dan de juistheid van zijn woorden betwisten? Hij zei: “Indien een engel uit de hemel u iets anders onderwijst dan hetgeen ik heb verkondigd, die zij vervloekt,” laat staan een of andere vrouwelijke prediker.

Adelaar

Nu, met een adelaar wordt een profeet aangeduid in de Bijbel. Een profeet is een adelaar. God noemt Zichzelf een adelaar, en wij zijn dan de “arendjes” ‑‑ de gelovigen. Ziet u? En wat is het karkas waarmee ze zich voeden? Dat is het Woord. Waar het Woord is, zal de ware natuur van de vogel zich tonen. Ziet u? Een adelaar wil vers vlees hebben, hij moet vers vlees hebben. Hij is geen buizerd (ziet u?), hij is een arend. U kunt hem geen denominatie-spul geven; hij moet arend-voedsel krijgen; dat is het meest verse van het vlees. Niet wat Mozes deed, niet wat iemand anders heeft gedaan, niet wat Sankey, Finney, Knox of Calvijn hebben gedaan, maar op dit moment, het vlees dat voor déze dag wordt gedood. En dat is het deel van Christus dat stierf om te maken dat dit Woord werd bevestigd. Daar eten ze van. Begrijpt u het?

Niet wat Noach deed of wat Mozes deed, zij zijn voorbeelden; we zien en lezen wat ze deden, maar het is wat Hij beloofde nu te doen. Hij was het Woord daar vroeger, dat was het dode lichaam voor die dag. De dag van Wesley was het karkas voor die dag; de dag van Luther was het karkas voor die dag; maar zij gaan daar niet naar terug. Dat is reeds bedorven. Wat overbleef moest verbrand worden, zelfs van het avondmaal; laat het niet over voor de volgende generatie. De Bijbel zegt wanneer u het avondmaal neemt, laat wat er van overblijft zelfs niet liggen tot de morgen; verbrandt het. Dus daarnaar terug verwijzen? Beslist niet! We hebben vers voedsel vandaag; dat is het Woord dat beloofd is voor dit uur, om gemanifesteerd te worden in dit uur. Daar zijn de arenden ‑‑ waar het dode lichaam is. Wij kunnen daar een lange tijd bij stil blijven staan, maar ik ben er zeker van dat u begrijpt wat ik bedoel.

Avondmaal

Wanneer we het avondmaal nemen is het niet alleen maar dit, dat wij denken: “We zullen naar voren gaan en wat brood nemen en dan zeggen: ”Ik geloof dat ik een Christen ben.“ Maar als u oplet, zegt de Bijbel: ”Wie op onwaardige wijze eet en drinkt, zal schuldig zijn aan het bloed en het lichaam des Heren. “ U moet het leven leven voor God en voor de mensen, en dat toont dat u oprecht bent. 

Wij komen tot het avondmaal om Hem te gedenken, om Hem, ons Offer, te gedenken. Wij gedenken Hem, onze vrede; wij gedenken Hem, onze reinheid; wij gedenken Hem, onze reiniging; wij gedenken Hem wanneer wij knielen bij het kruis. Niet half dronken, niet levend in overspel, niet met kwaadaardigheid, haat en strijd; maar wij knielen bij het kruis door geloof aan Zijn voeten om Zijn vergeving te aanvaarden. Wij komen in die toestand naar het avondmaal, in echte oprechtheid.

Zeg niet gewoon: “Ik zou moeten gaan.” U gaat daarheen omdat u diep oprecht bent. Het is tussen leven en dood. Ja zeker. U gaat en u denkt niet meer aan uw tradities en u bent gereinigd van uw zonde. Dat is één plaats. Wanneer u daar neerknielt in oprechtheid, Methodist broeder, Baptist broeder, Eenheidsbroeder, Tweeheidsbroeder, Drieheidsbroeder: als u daar neerknielt in oprechtheid, dan zijn uw tradities weg. Dat is juist. Drieëenheid, Eenheid, Baptist, zij zijn allemaal gereinigd en zonen van God. Tradities en twisten zijn voorbij. U denkt er niet meer over, omdat u rein en zuiver bent. Ziet u? U bent broeders. Ongeacht wat de een of andere traditie zegt, heb er niets mee te maken. U bent bij hetzelfde kruis, bij dezelfde bron. U bent Bloed-broeders. Oh my!

Antichrist

Bedenk dat Jezus Christus heeft gezegd dat de antichrist zo nauw gelijkend zou zijn dat het de uitverkorenen zou misleiden. Hij zei: “Laat niemand u verleiden.” Hij zei: “Wees niet gelijk de heidenen, door uw gebed steeds te herhalen 'Wees gegroet Maria, gezegend zijt gij, vol van genade, en gezegend zij de...'” Hij zei: “Wees niet als de heidenen die vergeefse herhaling gebruiken.” Hij zei: “En noem ook niemand 'vader', naar deze aarde, want u hebt één Vader en die is in de hemel.” Maar u keert zich om en verbindt u daarmee; u doet het toch, omdat het populair is. De duivel heeft altijd iets populairs gehad. Het is altijd zo geweest vanaf het begin, “een vorm van godsdienst”. Kaïn had hetzelfde. Hier komt zijn geest precies weer binnen door de antichrist; en hier komt ook Abel, die vermoord is. Dat is juist. Merk op en kijk.

En in deze laatste dagen is hier de geest van de antichrist en de Geest van Christus. De geest van de antichrist zegt: “De dagen van de wonderen zijn voorbij.” De Geest van Christus zegt: “Hij is gisteren en heden Dezelfde tot in eeuwigheid.” De geest van de antichrist zegt: “Het maakt geen verschil of u gedoopt bent in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest; of u bent begoten, besprenkeld, of wat het ook is. Het betekent hetzelfde.” De Bijbel zegt dat Gods Woord onfeilbaar is en Hij kan niet veranderen. Wie zult u gaan dienen? Het is aan u. Nu, u zegt: “Kunnen zij samen wonen? U zei dat zij in die ark zijn, broeder Branham; je had er zowel Cham als Seth.” Dat is juist, precies juist. Cham was boos. Seth was godsdienstig en rechtvaardig. Goed. Laat ons Cham even volgen. Goed, daar zijn Cham en Seth in dezelfde ark. De ene rechtvaardig en de ander onrechtvaardig. Er waren een kraai en een duif in dezelfde ark. Judas en Jezus waren in dezelfde gemeente. Daar was de antichrist en de Heilige Geest in dezelfde gemeente. En vandaag werken diezelfde geesten; “Hebbende een schijn van godzaligheid, zeer religieus, maar hebbende een schijn van godzaligheid en de kracht ervan verloochenend. Keer u af van dezulken!”

Henoch

God moet iemand vinden die Hij kan vertrouwen. En dan, wanneer Hij zo'n man vindt waar Hij Zijn vertrouwen in kan stellen en Zijn kracht in kan plaatsen, een man die de weg zal volgen, die precies bij de wegenkaart zal blijven, ziet u, die blijft gewoon doorgaan tot hij bij de krachtbron komt. Geloof zal hem daar naar toe leiden, omdat hij geloof heeft in het Woord. Het zal hem leiden naar de belofte, en de belofte... Hij zal hem naar kracht leiden, en kracht zal hem naar de belofte leiden.

Eens wandelde Henoch op die manier. Weet u wat hij deed? Hij wandelde de hele weg met God naar huis; kwam zo ver op de weg dat hij niet meer terug wilde gaan. Amen. Wandel met God! De dokter zegt dat u zult gaan sterven: wandel met God. Ja. De dokter zegt dat u niet kunt... Wel, wandel met God. Wandel eenvoudig met God, dat is alles. Want God heeft u beloofd: “Ik zal u begeven noch verlaten. Ik zal met u zijn tot aan de voleinding der wereld.” En Hij zwoer een eed bij dat verbond, wat Hij aangaf, dat Hij het zou bevestigen. Wandel daarom slechts met God. Blijf wandelen in het licht. Ziet u? Blijf doorgaan! Telkens als u een stap maakt, zal het licht net een beetje voor u uitspringen, omdat Hij u altijd vooruit is. Hij duwt niet, Hij leidt. Hij is het licht.

Nu, ik geef toe dat mensen teveel studeren en proberen te overdrijven en te moeilijk proberen te denken, en ze hebben soms geestelijke inzinkingen en zo ten gevolge van het studeren over de Here. U moet daarmee ophouden! U hoeft dat niet te doen. Het enige wat u moet doen is Hem liefhebben en gewoon Hem blijven liefhebben. Amen. Het is niet proberen om u ergens in te dringen of uzelf iets te maken wat u niet bent; blijf doorgaan en laat God u gebruiken zoals Hij wil. Wijd u toe, geef u over en blijf doorgaan, gelukkig, zingend, u verblijdend. Dat is de wijze. De Bijbel zegt: “Alle dingen werken mede ten goede voor hen die Hem liefhebben.” Wees er dus zeker van dat u Hem liefhebt, dat is het enige wat u moet weten. Amen. Heb Hem lief en loop door.

Kaïn en Abel

Bij het begin was er Kaïn, intellectueel. Wij zouden zeggen dat hij een fijne kerk bouwde, een fijn altaar maakte, een offer offerde, oprecht bad; dankte, zijn tienden betaalde, in alles was hij gewoon even religieus als Abel. Er was geen Bijbel in die dagen. Maar Abel zag door geestelijke openbaring dat het niet de vruchten van het veld waren, die ons hadden laten zondigen, het waren geen appelen die zij hadden gegeten. Ziet u, het waren geen appelen. Openbaring zei hem dat. En het waren niet de vruchten die veroorzaakten dat hij daar uit had moeten gaan. Het was leven, de afscheiding van leven; hij ging dus heen en offerde een lam in zijn plaats door geloof, wat geestelijke openbaring is. Amen! De openbaring van God, geestelijke openbaring die aan hem geopenbaard was. Het is geen fruit, het zijn geen appelen, perziken, pruimen en peren. Het was een afscheiding van leven, zodat hij heenging en een leven nam en het offerde in plaats van vruchten. Vruchten zijn wat u eet, uw werken uit uw eigen hand. Wat u daar doet. “Ik zal dit gaan bouwen. Ik zal dit gaan doen. Ik zal dat ondersteunen.” Dat is goed. Hij had een altaar precies zoals de ander had. Zij hadden beiden altaren. Dat was goed. Maar het was de geestelijke geopenbaarde waarheid van de zaak, want de Geest van God openbaarde het. “En op die rots, de rots waarop Christus stierf, de Rots der eeuwen, op de rots waarop Abel's lam stierf.” Zie die kleine Abel als hij zijn handen op dat kleine lam legde en op de witte wol ervan die doorweekt werd toen hij een steen nam - men had geen dolk in die dag - en zijn hals zo doorsneed en er op sloeg. En het arme kleine ding stierf, het bloed vloeide over zijn handen, zijn kleine wol werd geheel in bloed gebaad en het blaatte en schreeuwde.

Waarvan sprak het? Het Lam van God, zo'n vierduizend jaar later. Het werd geestelijk geopenbaard; de kerk wees Hem af. En de mensen noemden Hem “Beëlzebub” en “een duivel” omdat al de profeten het hadden uitgesproken. Zij loochenden de profeet. O, Hij zei: “Gij bouwt hun grafsteden terwijl gij hen daarin hebt gebracht, gij gewitte wanden.” Hij zei dat tot hen, die zonder geestelijke onderscheiding waren, niet wetend dat dit het Lam van God was, dat Hij verondersteld werd op die wijze te zijn en te handelen op die manier, omdat Hij het Woord van God vervulde.

Uitverkiezing

Voordat er een wereld was, voordat er een planeet was, voordat er een zon was, voordat er een maan was, voordat er licht was, voordat er ook maar iets was, toen het nog God was, God en Zijn gedachten, kozen de eeuwige gedachten van God u door uitverkiezing, door voorkennis, wetende dat u op aarde zou zijn, wetende dat er zonde zou zijn.

Uitverkiezing ziet terug op voorkennis, en voorbestemming kijkt naar een bestemming. Onthoud dat uitverkiezing achterom doet kijken. Kijk hoe het er uit ziet, als ik achterom zie: “Vroeger was ik dolik-onkruid. Ik werd in zonden geboren, in ongerechtigheid geschapen, kwam als leugenaar op de wereld; geboren onder zondaars. Mijn vader en mijn moeder, ja mijn hele familie bestond uit zondaars: onkruid... Ik was onkruid! Maar plotseling werd ik tarwegraan! Hoe kon dat gebeuren?” Wat was het? Uitverkiezing. God verkoos vóór de grondlegging der wereld dat dit dolik-onkruid een tarwekorrel zou worden. “Nu weet ik dat ik een tarwekorrel ben, omdat ik gered ben. Hoe weet ik dit?” Als ik terugkijk zie ik dat Hij reeds lang geleden voorbestemde. Door Zijn voorkennis heeft Hij gezien dat ik Hem lief zou hebben. Daarom maakte Hij een verzoening door Zijn eigen Zoon te zenden opdat ik door Hem van een dolik in een tarwekorrel zou kunnen veranderen. “Tot waar ben ik nu gekomen?” Ik ben gered en wandel in Gods genade. “Waar ziet voorbestemming op?” Op bestemming. “Waar zal Hij mij heen brengen? Waar ga ik heen?” Dat is dan je deel geworden. Zo is het.

God heeft Zijn gemeente geroepen, genoemd, apart gezegd. En in het tijdperk waarin zij leeft, zal Hij Zichzelf aan haar openbaren, elke keer opnieuw, zoals Hij in Romeinen het achtste hoofdstuk zei, opdat de voorkennis of uitverkiezing van God moge vaststaan. Kaïn, of ik bedoel... Ezau en Jakob; nog voordat een van de jongens was geboren, voordat zij zelfs een kans hadden om een keuze te maken, zei God: “Ik haat Ezau en Jakob heb ik lief.” Want Hij wist vanaf het begin wat in hen was.

Maar u wordt gered door genade, uitverkiezing: Gods voorkennis, voorbestemming, voor-ordinering. Paulus vertelt aan de gemeente te Efeze dat “God ons voorbestemde in Christus vóór de grondlegging der wereld.” Denk daaraan!! “Bestemde ons voor in Christus vóór de grondlegging der wereld.” Waar zijn wij dan bezorgd over? Ga weg van de bezorgdheid, wij zijn de gelukkigste schepselen die je ooit zag! My, hoe kun je dat geloven en niet gelukkig zijn?

Voetwassing

Wij geloven in voetwassing. Ik geloof dat de Bijbel dat onderwijst. En wij worden verondersteld het te doen tot Hij komt. En wij proberen ieder Woord te houden dat Hij zei. En wij hebben dit in onze gemeente altijd al, gedurende dertig jaar nu, gedaan. Ik zou, zoals ik enkele ogenblikken geleden zei, de zaak willen uitleggen die God aan ons overliet om te doen. Waterdoop, één deel; avondmaal. En bedenk, dat zijn er slechts twee. God is volmaakt in drie. Voetwassing is de derde. Ziet u? En wij gedenken dat, jaren later, zelfs in de Bijbel. Sommige mensen proberen te zeggen dat het niet noodzakelijk is. Zeker, ik bedoel niet te zeggen dat de voeten van de mensen gewassen moeten te worden. Dat is het niet. Misschien hoefden die van hen het ook niet. Maar het was een handeling van nederigheid. Het is een handeling om te doen, net zo noodzakelijk als de waterdoop. Omdat Hij hier zei: “Ik heb u een voorbeeld gegeven, dat gij elkaar zou moeten doen gelijk Ik u gedaan heb.”

Ik denk dat dit een van de mooiste verzen is. “Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat, gelijk Ik u gedaan heb, gij ook doet.” Wij zouden dit, als herdenking, jegens elkaar moeten doen. Het is een gebruik geweest van de gemeente, van deze groep mensen die samenkomt, vanaf het moment dat wij zijn begonnen. En voordat deze tabernakel ooit was gebouwd, toen wij nog in huisgebedssamenkomsten waren, brachten wij voetwassing in praktijk. Onze zusters gaan naar de zaal achterin. Onze broeders gaan naar de zaal aan de rechterkant. En wij houden voetwassing. Vreemdelingen, indien u vanavond met ons bent, zijn wij alleen maar gelukkig als u met ons meedoet in deze verordeningen van God.

Opname

Nu, wij zien hier dat Henoch de zevende tot Noach was, wat een type was van de gemeentetijdperken. De andere zes mannen voor hem stierven, maar Henoch werd veranderd, Henoch werd opgenomen, de zevende, tonend dat in het Zevende Gemeentetijdperk de opname komt. Nu, er is geen twijfel over dat wij in het Zevende Gemeentetijdperk zijn. Wij weten dat allemaal. Het is het Zevende Gemeentetijdperk wat de opname krijgt. Alle andere zes stierven. Maar Henoch werd veranderd, want hij werd niet gevonden; God nam hem weg. Maar de opname van Henoch was een type van heel de rest van hen die stierven, maar de eindtijdbruid zal worden geroepen uit de (de opname zonder dood) zal uit het Zevende Gemeentetijdperk worden geroepen waarvan wij nu getuigenis afleggen, van dat tijdperk. O, wonderbaar! Daar zijn uw vijf wijze maagden die olie in hun lampen hadden, opname-geloof, die al de tekenen, wonderen, profetieën en alles geloven. En deze vijf, uit het overblijfsel geknipt, werden weggenomen. En de rest van hen waren nog steeds maagden en zullen niet verloren gaan, maar zullen door de verdrukkingsperiode gaan. 

Slechts een korte tijd en we zullen opgeroepen worden; dan zal de opname komen. Maar een heel klein groepje, zoals Henoch, zal opgenomen worden. Dan zal het overblijfsel van het zaad der vrouw, dat de geboden van God onderhoudt (Joden) en die het getuigenis van Jezus Christus hebben (Heidenen) als honden worden opgejaagd en hun leven geven voor hun getuigenis. Op een heerlijke morgen zal dan het Duizendjarig Rijk aanbreken, voor de wittebroodsweken. En dan leefde de rest van de doden niet tot het einde van de duizend jaar. En dan aan het einde van de duizend jaar was er een oordeel, aantonend dat Cham in de ark was. En Cham is daar nog steeds in het overblijfsel. Degenen die het gehoord hebben en het verwierpen zullen geoordeeld moeten worden.

Woordbruid

Een kolossaal systeem probeert zich te vormen, die zich de Wereldraad van Kerken noemt. En uit de schoot van de gemeente komen twee kinderen voort. Let u allen op mijn woorden! Het Woord moet de Woordbruid- gemeente voortbrengen. De kerk moet uit haar een bruid van Christus uitleveren. Zij, die ontsliepen in alle tijdperken zullen deze bruid vormen die eruit kwamen door het Woord, waardoor zij er uitkwamen. Zoals het van uw voeten naar het hoofd gaat. Zij wordt alleen groter en zoveel als u maar hebben moet, enzovoort. Zoals het lichaam opgroeit, zo groeit het lichaam van Christus op. En dan tenslotte zal het Hoofd erbij komen. Het Hoofd ervan zal erbij komen. Nu, als wij opletten, omdat alles met het Hoofd verbonden is; het Hoofd doet iedere draaiing en beweging.

Maar deze systemen zullen er niet aangroeien, omdat het een systeem is, ... een dolik kan geen tarwe voortbrengen. Maar zij staan beiden in hetzelfde veld, worden door hetzelfde water gedrenkt en hetzelfde zonlicht! Het ene is het Woord en het andere is niet het Woord. Die twee zijn in strijd; zij strijden al sinds de eerste reformatie en zij strijden nog steeds. Welnu, ik hoef hier niet verder op door te gaan, vindt u niet? U weet zeker waarvan ik spreek. Daar hebben wij het. Daar hebt u uw systeem. In welk systeem bevindt ú zich? Nu, stel u voor. Als u in die dagen van vroeger zou leven onder het schudden van Gods profeten en het Woord kwam tevoorschijn, aan welke zijde zou u in die tijd hebben willen staan? Welnu, u hebt dezelfde keus vandaag. Zij staat op het punt het perfecte Woord voort te brengen en het Woord komt voor de Woordbruid. Zoals een vrouw een deel van de man is, (die uit hem werd genomen) zo zal de gemeente een in het Woord blijvende gemeente moeten zijn - elk Woord van de Bijbel! Geen systemen, dogma's, niets moet worden toegevoegd; het moet een onvervalst, rein, maagdelijk Woord zijn! Juist!

Organisatie

Er is niet zoiets als organisatie. Jezus zei nooit: “Ik draag u op de hele wereld in te gaan en organisaties te maken.” Beslist niet, niet zoiets! Dit te doen, is de gewijde Schrift verwerpen. Toen dit werd gedaan, werd het veranderd van “Kerk door geboorte” in “kerk door dogma en geloofsbelijdenis”. Niet kerk, laat mij mijzelf verontschuldigen; loge! U wordt geboren in de Gemeente, maar u voegt u bij een loge. Het is geen Baptistenkerk, Methodistenkerk, Pinksterkerk. Het is Baptistenloge, Pinksterloge en Methodistenloge, u voegt zich bij hen. U kunt zich niet bij de Gemeente aansluiten. Er is niet zoiets. U wordt Erin geboren. Dat werd aan Nicodemus verteld. Dus ziet u waar u aan toe bent. O my! Daarom ben ik er tegen. Niet tegen de mensen erin; ik ben tegen het systeem. Omdat zij niet kunnen... Een van hun oudsten of iets anders, een van deze kerken predikt iets wat in de Bijbel is, in strijd met die leer, dat handvest dat zij in die kerk hebben, hij wordt er regelrecht zo uitgezet. Jazeker. Sommigen van hen zijn zo gemeen dat ze zelfs niet eens een opwekking naar een andere kerk laten komen, tenzij het is door een van hun eigen mensen.

Nu, de Geest is niet werkzaam in een denominatie. Hij is niet geïnteresseerd in het maken van een organisatie, omdat de Geest Zelf tegen de organisatie is. De organisaties zien uit naar wereldse dingen, de gezindheid van de wereld en zij maken grote tempels en fraaie dingen en grote fraaie organisaties, welgemanierde predikers, enzovoort, en de beste klasse in de stad, terwijl de Geest probeert eerlijke harten te vinden, terwijl de Geest verlangend is om te manifesteren en te bewijzen dat elk Woord van God de Waarheid is. Hoe kunt u, hoe kan de Geest werken in een organisatie, als deze het Woord ontkent en in plaats daarvan geloofsbelijdenissen neemt? Hij kan het niet doen.

Als dit, het verwerpen van de Schriften, gedaan wordt, dan wordt het veranderd. Als u er dan een dogma aan toevoegt en u aansluit bij een organisatie, hebt u automatisch uw eerste dogma geaccepteerd, omdat het niet Schriftuurlijk is, dus is er iets aan toegevoegd. En een dogma is iets eraan toegevoegd, wat “de plaats ervan inneemt”, wat de plaats van de geboorte inneemt. Als u een denominatie accepteert, hebt u een dogma toegevoegd. Goed. Als dit gedaan wordt dan is het veranderd van 'Gemeente door geboorte' in 'loge door dogma en geloofsbelijdenis'. Want zie, het is een dogma op zichzelf, dat niet Schriftuurlijk is.

Urim Thummim

Nu, let op, in het Oude Testament hadden zij twee manieren om te verstaan of een boodschap correct was. Als een profeet profeteerde of een dromer een droom droomde, vertelden zij dat vóór de borstplaat van Aäron. De borstplaat van Aäron had de geboortestenen van de twaalf aartsvaders in deze borstplaat. Hij droeg hem op zijn borst om te laten zien dat hij de hogepriester was van de twaalf stammen van Israël. En als zij dit visioen uitspraken of deze droom vertelden, en als God het bevestigde, dan was er een bovennatuurlijk licht dat boven deze Urim Thummim kwam en bevestigde dat die boodschap waar was. Ongeacht hoe realistisch het scheen, ongeacht hoe het scheen te passen in de tijd, als het bovennatuurlijke licht niet over de Urim Thummim flitste, werd het verworpen, omdat God er niet in was.

En ik zeg vandaag, o, ik wil dat u het hoort. Elke boodschap, ongeacht of het van een priester, van een prediker, van een profeet of van iets anders is, van enig mens, het maakt niet uit hoe geestelijk hij is, wat zijn ambt ook is, wat hij gedaan heeft, of hij de doden opwekte, of hij de zieken genas, of hij de aartsbisschop van Canterbury is, of hij de paus van Rome is, of hij het hoofd is van enige grote denominatie; het maakt niet uit hoe geestelijk, al heeft hij in tongen gesproken, al danste hij in de Geest, al heeft hij het Evangelie gepredikt, het maakt niet uit wat hij gedaan heeft, als zijn boodschap niet uit de Bijbel komt is het verkeerd. Dit is Gods Urim Thummim.

Onderscheiding

Ik daag uw geloof uit! Wie anders heeft er geen gebedskaart en wil het geloven?
U, die hier vooraan zit, gelooft u dat ik Gods profeet ben? Een profeet is een boodschapper voor een tijdperk. Gelooft u dat ik Gods boodschap heb? Doet u het? Ik ken u niet, maar God kent u wel. Als God mij uw moeiten zal vertellen, wilt u het accepteren als uw genezing? Gelooft u dat het is Zijn...? Kunt u dan onderscheiden dat...? Als uw geest Hem nu kan aanraken terwijl ik tot u spreek, wilt u dan uw genezing aanvaarden, wilt u het? Het is uw borst, littekenweefsel en bovendien, u bent een prediker. Dat is juist. Dat is “ZO SPREEKT DE HERE.” Geloof God. Ik zal u mijn rug gaan toekeren. Bid. Zie of Hij dezelfde Engel is. Zie of het dezelfde God is Die beloofde, toen Hij Zijn rug toekeerde naar de tent. Bid, sommigen van u, dat de Here God Zijn Engel zal zenden en bewijzen dat Sodom was in... het eind op handen was. O Here God, zend Uw engel vanavond en geef dezelfde onderscheiding omdat het een belofte is van Uw Zoon en laat het zo zijn.

Een vrouw staat voor mij en zij lijdt aan slijmvliesverlamming van het hoofd. Zij zit daar achter in deze richting. Want ik voel hoe zij haar geloof inzet, wat trekt. Haar naam is mevrouw Whirley. Waar is ze? Laten wij kijken. Hier achterin ergens. Wat ook de... daar... Was dat waar, dame? Goed. Ga naar huis en wees gezond. Heb geloof in God. En enige van de rest van u, bid ergens. Laat het bekend zijn, o Here, dat Gij God zijt. Daar staat een vrouw voor mij, die in gebed is achter in de zaal en zij heeft complicaties. Zij draagt een rood met wit geblokte jurk. Haar naam is mevrouw Lake. Waar bent u, mevrouw Lake? Ga staan waar u ook... God zegene u. Ga naar huis en wees gezond. Uw geloof heeft u gered.

Attributen Gods

Een paar dagen geleden, toen ik met Dr. Lamsa sprak, die de Bijbel uit het Aramees in het Engels vertaalde... En ik zag dat kleine teken, Gods teken daarop, met drie kleine stippen erin. Ik zei: “Dr. Lamsa, wat betekent dat?” Hij zei: “Het is God met drie attributen.”
En ik zei: “Bedoelt u, God levend in drie bedieningen, zoals Vader, Zoon en Heilige Geest?”
Hij stond op en keek mij aan, tranen kwamen in de ogen van die Jood en hij zei: “Gelooft u dat, broeder Branham?” Ik zei: “Met alles wat in mijn hart is.”
Hij sloeg zijn armen om me heen en zei: “Ik vroeg het mij af toen ik die grote dingen zag gebeuren en de tekenen die u deed.” Hij zei: “Zij vertelden mij dat u een profeet was. Ik geloofde het niet tot op heden. Nu weet ik dat u het bent.” Hij zei: “Dat is het. Dat is de boodschap. Dat is de zaak die het Koninkrijk van God zal schudden.” Ja. Hij zei: “Op zekere dag zal je er voor sterven, jongen.” Hij zei: “Je zult je getuigenis bezegelen met diezelfde zaak.”

Een van de grootste mannen die wij hebben, terwijl Eisenhower en grote mannen van de wereld, Hollywood, allerlei filmsterren en allen naar hem vroegen; maar hij verkeerde daar juist in de samenkomst. Hij zei: “Ik ben een goede dertig jaar bezig geweest om deze vertaling te krijgen, niet uit het Vaticaanse Grieks, maar uit het Aramees, rechtstreeks daaruit, uit het Aramees in het Engels.” En hij zei: “Ik heb al die tijd besteed, maar ik heb zojuist gewandeld in de plaats waar ik de God van de Bijbel zie bewegen.” Hij zei: “Weet u, broeder Branham, wij kunnen tekenen en wonderen zien, maar wij letten op welke stem het teken heeft. Wij, Joden, wij zien een teken, maar wij letten op de stem van het teken.”

Profeet

En het moet zijn door de persoon die Hij verkozen heeft om het te geven en te doen. Mozes probeerde er bij vandaan te lopen. “Neem iemand anders!” Maar God verkoos Mozes om het te doen. Velen van hen... Paulus probeerde er onder vandaan te komen en vele anderen. Maar het moet komen tot één die Hij verkiest om het te doen. En het moet eerst tot Zijn profeten komen. Het Woord van God moet tot Zijn profeten komen. Amos 3:7: “De Here God zal niets doen tenzij Hij het eerst aan Zijn dienstknecht, de profeet, openbaart.” En de profeet moet bevestigd zijn door het Woord van God.

Wel dit is een echte interpretatie van een profeet. Een profeet heeft de Goddelijke verklaring van Gods Woord. Dat is precies juist. Hoe kan een persoon iemand een 'profeet' noemen en dan zeggen dat hij de verkeerde openbaring heeft? Dat is weer net zoveel logica als bij eeuwig zoonschap, ziet u. Begrijpt u? Een profeet betekent: “de correcte uitlegger door inspiratie”, degene tot wie het Woord van de Here kwam, tot wie de openbaring kwam. Het woord profeet betekent: “een verklaarder door inspiratie van het Goddelijk Woord.” Jezus zei: “Indien er één onder u is, die geestelijk of een profeet is, Ik, de Here, zal tot hem spreken. En indien hetgeen hij spreekt komt te geschieden, hoor hem dan, Ik ben met hem. Als het niet komt te geschieden, hoor hem dan niet.” Dat is alles. Het was het Goddelijke Woord van God en het Woord des Heren kwam tot de profeten.

Dat is wat mij zorgen baart, ziet u. Als ik tot mensen predik, blijf dan niet toch gewoon in dezelfde toestand verder gaan. Verander nu! Hoor mij als ik het u zeg, 'Zo spreekt de Here'. Ik heb mijzelf dit nooit genoemd, dat ben ik niet. Maar u noemt mij uw profeet of een profeet... De hele wereld gelooft het, over de hele wereld, miljoenen en nog eens miljoenen mensen. Ik heb direct en indirect gesproken tot tien- of twaalf miljoen mensen of nog meer, direct gesproken. Ik heb tienduizenden visioenen, tekenen en wonderen gezien en niet één ervan heeft gefaald! Dat is de waarheid. Hij heeft mij de dingen voorzegd. Nooit hebben ze gefaald. Steeds gebeurden ze precies zo. Ik daag iedereen uit om dat te weerleggen, zeker.

 

Eindtijd

U weet, dat wij in de eindtijd leven. In dit tijdperk zullen de kerken tot elkaar komen. En zoals zij nu reeds de wereldpolitiek beheersen, zullen zij spoedig de wereldfinanciën beheersen. Als u dan niet behoort tot de wereldorganisatie van kerken, dan zult u niet kunnen kopen of verkopen. U zult alles kwijtraken. Zij die God trouw blijven en hun gewaden rein bewaren van de bezoedelingen van dit wereldstelsel van kerkorden, zullen van goederen beroofd worden. Hun zal een grote verzoeking, om toe te geven, te wachten staan. Predikers zullen zwichten voor de druk met als voorwendsel, dat zij God willen dienen binnen het kader van het antichristelijke beeststelsel. Zij zullen gehoor geven aan de vleierijen van de hiërarchie. En het volk zal deze valse herders rechtstreeks volgen naar de slachtbank. Maar in het oordeel zullen zij allen naakt bevonden worden. Aan hen zullen niet de witte klederen geschonken worden; noch zullen zij met Hem wandelen. U kunt niet wandelen in de bevlekte kleding van de wereld en het hier houden met de duivel en dan verwachten, dat u met God zult zijn. Het wordt tijd om wakker te worden en de stem Gods te horen, die roept: “Kom uit van haar (de georganiseerde godsdienst), Mijn volk, opdat gij geen deel hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen.” Amen. God spreekt. Schuw de godsdiensten van deze wereld, zoals u de plagen schuwt. Laat de wereld los en maak uw klederen wit door bekering en het bloed des Lams. Maar doe het nu, want morgen kan het te laat zijn.

Kijk ernaar. Niet alleen hier, maar over de hele wereld. De zaak is verontreinigd, en de wereld, de natuur... God, heb genade! De hele wereld is in zijn geboorteweeën. De wereld is in barensnood. De wereld zwoegt; zij is in barensnood. Jesaja zei het. Wat is er aan de hand? Zij probeert een nieuwe wereld voort te brengen voor het duizendjarig vrederijk, waar al de zonde is uitgezuiverd, trachtend een nieuwe wereld te baren voor een nieuw volk dat niet zal zondigen noch haar verontreinigen. Zo is het. Zij is in barensnood.

De geweldig uren komen in zicht. Atoombommen, explosies enzovoort, verwarrende tijden, spanningen tussen de naties, de harten der mensen die falen, angst, onstuimige zeeën, grote angstwekkende tonelen die op aarde verschijnen. U zei dat in die dagen, degenen die hun God kennen, machtige heldendaden zullen verrichten. En hier zien we al deze dingen gebeuren. God, moge de waarschuwende stem juist nu in elk hart bewegen om Jezus wil, en in Zijn Naam.

Waterdoop

De Bijbel zegt dat ik gedoopt moet worden in de Naam van Jezus Christus; Het betekent niet iets anders. Het betekent niet Vader, Zoon, en Heilige Geest. De Naam van de Vader, Zoon, en Heilige Geest, dat zijn drie titels. Er is slechts één Naam. U kunt niet gedoopt zijn in de naam van de Vader, Zoon, en Heilige Geest tot u gedoopt wordt in de Naam van Jezus Christus, omdat dát de Naam van de Vader, Zoon, en Heilige Geest is. In de hele Bijbel is het zo geschreven. Elke persoon in de Bijbel die ooit gedoopt werd, werd gedoopt in de Naam van Jezus Christus.

 Niemand in de Schrift werd ooit gedoopt in die titels van Vader, Zoon en Heilige Geest. En iedereen die werd gedoopt in de Naam van de Here Jezus Christus, werd gedoopt in de Naam van Vader, Zoon, Heilige Geest. Iedereen die gedoopt werd met de titels van Vader, Zoon, Heilige Geest, is in totaal geen enkele naar gedoopt! Het zijn titels, zoals prediker, dominee, doctor, en wat meer, Vader, zoon en mens, vrouw, titels zijn. En ik vraag iedereen één tekst uit de Schrift of één keer in de geschiedenis te noemen waar ooit iemand in de Christelijke kerk werd gedoopt op een andere manier dan in de Naam van Jezus Christus totdat de Katholieke kerk werd gevormd en zij “Vader, Zoon en Heilige Geest” als leerstelling aannamen. Breng uw geschiedenis naar voren, enigen van de historici. Ja, er bestaat zoiets niet. Na 304 na Christus, kwam de drieëenheidsdoop van een drieënig God: “God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest.” Dat is heidendom!

Zondeval

Ik ga dit niet bij me houden. Ik laat het komen hoe dan ook. Onlangs was ik in Arizona. Ik was aan het leren in een gemeente. Ik heb nooit iets gezegd onder inspiratie dat ik terug moest nemen. Dus velen van de predikers hebben het op mij gemunt over het zaad van Satan, het slangenzaad. “De vrouw... Het was het eten van een appel.” Kaïn dacht hetzelfde. Hij bracht de vruchten van het veld binnen, ziet u. Het was geen appel! Waarom besefte zij dat zij naakt was? Wij hebben dat doorgenomen en het was in werkelijkheid een seksuele kwestie. Zeker was het dat. Zij besefte dat zij naakt was. En zij had een kind van de slang, die geen reptiel was, hij was het listigste van alle dieren. Hij stond het dichtst bij de mens. De mens kan apen en chimpansees vinden, enzovoorts, maar zij kunnen die schakel niet vinden die de mens en het dier samen verbindt, maar daar is hij. God vervloekte hem zo ver dat hij niet meer terug kan komen, vanwege deze boze handeling die hij deed. Hij was het enige zaad dat zich zou vermengen.

Waar kwam Kaïn binnen? Waar is Kaïn, de eerstgeborene? Het geboorterecht was voor hem, waar kwam hij er in voor? Hij was een zaad van Satan en niet van God. Hij was ook niet van Adam, omdat Adams' zoon Seth was. Kaïn, het slangenzaad, doodde zijn eerste zoon; hij was een type en schaduw van de slang, die ook zijn andere zoon, Jezus, doodde. En Seth nam zijn plaats in in het geslachtsregister, wat betekent de opstanding: dat de geslachten van God volledig zouden worden voortgezet.

Begin

Hij was God in Woord. Nu, in Johannes het eerste hoofdstuk wordt dat verklaard. "In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. En het Woord is vlees geworden." God werd vlees toen Hij Zich vertegenwoordigde, of toen Hij Zich aan de aarde toonde in de vorm van Zijn Zoon, de Persoon van Jezus, de Zoon van God. God toonde Zichzelf in die Persoon.

Zei Jezus niet: "Mijn Vader en Ik zijn Eén. Mijn Vader woont in Mij. Ik ben het niet Die de werken doe. Het is Mijn Vader. Hij woont in Mij. Ik heb er Zelf niet de controle over. Hij doet het." Gods bron van het Woord uitgedrukt! Amen. Ik voel mij pinksterachtig. Ja.

Hij was zondeloos van natuur, en dat is het enige wat die zondeloze God kon uitbeelden, Woord, het Woord dat God is. En een woord is een uitgedrukte gedachte. En toen God aan ouders dacht, drukte Hij Zijn gedachte uit, en Christus was Gods uitdrukking. Amen. Ziet u het? Hij was Gods uitdrukking dat God ons zou kunnen zijn en leven zoals wij leven, terwijl Hij toch perfect uitdrukte wat de perfecte mens zou moeten zijn, geheel volmaakt. Hij was Gods Woord uitgedrukt en correct betuigd, geïdentificeerd. Toen Hij hier op aarde stond, zei Hij: "Als Ik de werken van Mijn Vader niet doe, geloof Mij dan niet." En Hij zei: "Wie van u kan Mij beschuldigen van zonde?"

Nu, Hij was Gods Woord uitgedrukt. En Hij zei: "Nu, als u Mij niet kunt geloven, geloof dan de werken die Ik doe. Onderzoek de Schriften, want daarin denkt u eeuwig leven te hebben. En juist die zijn het die vertellen Wie Ik ben." O! Ik vraag mij af...?... "Kijk, daarin staat Wie Ik ben. De Schriften vertellen Wie Ik ben."

Schepping

Het eerste hoofdstuk van Genesis zegt: "In den beginne schiep God de hemelen en de aarde." Punt! Hoe lang Hij erover deed, weet ik niet. Hij vertelde het ons niet. Maar "in den beginne schiep God de hemelen en de aarde." Punt! Voorts: "En de wereld was woest en ledig." Dat is toen God haar begon te gebruiken. Zie? Dus men pijnigt zijn hersens gewoon voor niets. Zie? Zie?

God maakte de wereld. Hij kan er misschien honderd triljoen jaren over gedaan hebben om hem te maken; ik weet niet hoe lang Hij bezig was, maar Hij maakte hem. En Hij zei niet hoe lang het duurde, en het is niet onze zaak te weten hoe lang het was. Hij zei alleen: "In den beginne schiep God de hemelen en de aarde." Punt! Dat zet het vast. Dat is alles erover. Hoe lang Hij erover deed, dat is... Maar vervolgens begon de schepping open te springen in de andere tijd, toen Hij begon.

En ik geloof dat daarin, dat alles op aarde de Hemel weerkaatst. Ik geloof dat. Daarom ziet u alles worstelen om te leven, omdat er een leven is waarvan het een weerkaatsing is. En ik geloof dat toen God de mens maakte, Hij begon met de kleinere dingen te weerkaatsen, zoals het dierlijk leven, en toen was het volgende wat Hij schiep iets anders. Dat is precies de wijze dat de Bijbel zegt waarop Hij het deed. Hij maakte eerst de bomen en het plantenleven, en Hij maakte de mens. En het laatste wat ooit uit de aarde kwam in de vorm van een schepping was toen een mens, niets hogers kwam er ooit uit. Waarom? Het was een volmaakte weerkaatsing van het hoogste in de Hemel, dat God een Man is. Zie? God is een Man, dus daarom bewijst het dit. En toen God neerkwam om onder ons te wonen, was Hij een Man. Zie? Een Man, dat laat dus zien dat de volmaaktheid van de evolutie God was, die een Man is.

Neemt u dan een boom (neemt u het gras, enzovoort), neem een boom, hij weerkaatst de Boom des Levens die in de Hemel is. Al deze dingen worstelen om volmaaktheid. En alles in het natuurlijke, zoals de Hebreeënbrief hier zegt, werd gemaakt uit dingen die niet gezien worden. Met andere woorden, ze zijn bovennatuurlijk. En het bovennatuurlijke weerkaatst het natuurlijke. Zie? Nu, dan was het natuurlijke Eeuwig, of het moet Eeuwig zijn met het bovennatuurlijke, maar de zonde bedierf het natuurlijke. En als dat zo is, wat ik geloof dat het is, dan is alles wat op aarde gebeurt een type van geestelijke dingen die geschieden. Zie, het moet iets weerkaatsen, de prestatie van de mens.